Badanie Satysfakcji z Pracy Sedlak & Sedlak
– poznaj opinie pracowników na temat 14 aspektów zatrudnienia i firmy.
Porównaj uzyskane wyniki z rynkiem i skorzystaj z inspiracji dla działań rozwojowych.
Planują Państwo zmiany w systemie wynagradzania?
Zoptymalizujcie je identyfikując elementy polityki płacowej najmniej
i najbardziej wpływające na zadowolenie pracowników dzięki Badaniu Satysfakcji z Wynagrodzenia Sedlak & Sedlak
Pierwsze symptomy problemów w firmie?
Sprawdź, czy niepokojące Cię sygnały nie oznaczają nadchodzącego problemu i zacznij działać wcześniej!
Skorzystaj z dedykowanego narzędzia
Badania Równowagi Praca-Życie Sedlak & Sedlak.
Pierwsze symptomy problemów w firmie?
Sprawdź, czy niepokojące Cię sygnały nie oznaczają nadchodzącego problemu i zacznij działać wcześniej!
Skorzystaj z dedykowanego narzędzia
Badania Stresu Zawodowego Sedlak & Sedlak.
Badanie Zaangażowania Sedlak & Sedlak
– poznaj nastawienie do pracy swoich pracowników w 10 istotnych aspektach.
Porównaj uzyskane wyniki z rynkiem i skorzystaj z inspiracji dla działań podnoszących zaangażowanie.
Pierwsze symptomy problemów w firmie?
Sprawdź, czy niepokojące Cię sygnały nie oznaczają nadchodzącego problemu i zacznij działać wcześniej!
Skorzystaj z dedykowanego narzędzia
Badania Mobbingu Sedlak & Sedlak.
Od sprawności działania kadry kierowniczej zależy efektywność całej organizacji.
Badanie Efektywności Menadżerskiej Sedlak & Sedlak
pozwoli wyznaczyć mocne i słabe strony zarządzania w Twojej firmie oraz wskazać kluczowe działania rozwojowe.
Mobbing - czyli pracodawco płać
Coraz więcej wiemy o tym, czym jest mobbing i jak się przed nim bronić. Wiemy, że pracownik, który go doświadcza ponosi szkody psychiczne, fizyczne i społeczne. I choć to właśnie on jest poszkodowany najmocniej – nie jest jedyny. Rzadziej mówi się o tym, że poszkodowany jest także pracodawca, a dodatkowo to on ponosi odpowiedzialność za mobbing w miejscu pracy!
Zacznijmy od samego pojęcia mobbingu: art. 94.3 Kodeksu Pracy mówi, że mobbing to działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu. Taki mobbing ma charakter ciągły (czyli pojawia się przynajmniej raz na tydzień) oraz trwa przez dłuższy czas (co najmniej przez pół roku). Kodeks Pracy podkreśla też, że pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi, a pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. Także w przypadku, kiedy pracownik wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
– Pamiętajmy, że mobbing to inaczej przemoc. Przeżycia z nim związane odbijają się na wszystkich pracownikach. Z perspektywy pracodawcy mobbing oznacza więc nie tylko pracownika, który – z powodów zewnętrznych – nie jest w stanie wykonywać dobrze swojej pracy, ale także dodatkowe obciążenia finansowe. Nie mniej ważna jest także zła opinia, atmosfera, która nie sprzyja pracy, podnoszeniu kompetencji, budowaniu zespołu. Jednym słowem – mobbing osłabia firmę – podkreśla Tomasz Majewski, konsultant i trener Persona Global Polska, członek Stowarzyszenia na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia".
Najczęściej spotykamy mobbing z przemocą psychiczną, czyli poniżanie pracownika, zastraszanie go, nieuzasadnioną, powtarzającą się krytykę, zniesławianie, wyśmiewanie, nieodpowiednie żarty, np. o charakterze seksualnym. Czasem to obraźliwe lub agresywne gesty, krytykowanie wyglądu, używanie wulgaryzmów, a nawet zakazy robienia przerw oraz niepozwalanie na swobodne korzystanie z toalety. Często wiąże się on także z nakazami przymusowego zostawania po godzinach pracy, zastraszaniem zwolnieniem z pracy, izolacją pracownika w zespole i utrudnianiem wykonywania pracy.
Spotykamy się również z mobbingiem z przemocą fizyczną, jeśli występuje np. popychanie czy szarpanie oraz mobbingiem z przemocą ekonomiczną, kiedy ktoś niszczy nasze przedmioty, kradnie lub przypisuje sobie efekty naszej pracy. Najgłośniejsze są przypadki mobbingu z przemocą seksualną, kiedy następuje wymuszony i niechciany kontakt seksualny lub kontakt fizyczny z intymnymi częściami ciała (np. dotykanie, ocieranie, poklepywanie, podszczypywanie), wygłaszanie komentarzy dotyczących szeroko rozumianej seksualności i intymności, podglądanie, wyśmiewanie wyglądu, a także zmuszanie do słuchania rozmów lub wypowiedzi o charakterze seksualnym, zmuszanie do oglądania obrazów o takim charakterze i zmuszanie do oglądania czyjegoś ciała (miejsc intymnych).
–Konsekwencje doświadczania mobbingu dotykają wielu aspektów życia pracownika. Będzie to nie tylko chroniczny stres i zaniżone poczucie własnej wartości. Mobbing może spowodować pogorszenie relacji osobistych i rodzinnych. Może pojawić się apatia i lęk, a nawet depresja. U pra-cowników takich występuje poczucie zagrożenia i zespół stresu pourazowego (PTSD), choroby psychosomatyczne i bezsenność. Często skarżą się na bóle głowy, brzucha, brak apetytu występujące przed pójściem do pracy – wymienia Tomasz Majewski.
Niezmiernie ważna jest reakcja na mobbing. Jeśli doświadczamy go sami – ujawniajmy i nagłaśniajmy. Rozmawiajmy z kolegami, przełożonymi, związkami zawodowymi, ale też z rodziną i przyjaciółmi. Pomoc zaoferuje prawnik, organizacje pozarządowe, Państwowa Inspekcja Pracy, a nawet psycholog. Istotne jest asertywne reagowanie już na pierwsze oznaki mobbingu i stawianie granic osobie, która go stosuje. Zapisujmy i dokumentujmy sytuacje, kiedy doświadczamy mobbingu. Działać i reagować powinniśmy także wówczas, gdy jesteśmy jego świadkiem. Bezcenne jest wsparcie udzielone osobie krzywdzonej, propozycja pomocy, rozmowa ze sprawcą mobbingu. Jeśli to pomocne, możemy towarzyszyć osobie pokrzywdzonej podczas spotkań z nim.
– Konsekwencje mobbingu ponosi cała organizacja: od mobbingowanego pracownika do świadków. Niekorzystna atmosfera w miejscu pracy powoduje zmniejszenie efektywności. Brak motywacji to większa rotacja pracowników, przez co firma ponosi koszty związane ze wprowadzaniem i wdrażaniem nowych osób. Mobbing może w skrajnych wypadkach odbić się negatywnie na wizerunku publicznym i zaufaniu do firmy – dodaje Tomasz Majewski.
W celu dobrze ukierunkowanego przeciwdziałania mobbingowi w firmie polecamy wspierać się wynikami obiektywnych i bezpiecznych dla pracowników badań. Narzędzie do badania organizacji pod kątem występowania zachowań o charakterze mobbingu, opracowane w oparciu o definicję Kodeksu Pracy, znajdą Państwo na platformie badaniaHR.pl.
Poznaj naszą ofertę Dowiedz się więcej / zamów badanie
Powrót do listy artykułów
Zacznijmy od samego pojęcia mobbingu: art. 94.3 Kodeksu Pracy mówi, że mobbing to działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu. Taki mobbing ma charakter ciągły (czyli pojawia się przynajmniej raz na tydzień) oraz trwa przez dłuższy czas (co najmniej przez pół roku). Kodeks Pracy podkreśla też, że pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi, a pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. Także w przypadku, kiedy pracownik wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
– Pamiętajmy, że mobbing to inaczej przemoc. Przeżycia z nim związane odbijają się na wszystkich pracownikach. Z perspektywy pracodawcy mobbing oznacza więc nie tylko pracownika, który – z powodów zewnętrznych – nie jest w stanie wykonywać dobrze swojej pracy, ale także dodatkowe obciążenia finansowe. Nie mniej ważna jest także zła opinia, atmosfera, która nie sprzyja pracy, podnoszeniu kompetencji, budowaniu zespołu. Jednym słowem – mobbing osłabia firmę – podkreśla Tomasz Majewski, konsultant i trener Persona Global Polska, członek Stowarzyszenia na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia".
Najczęściej spotykamy mobbing z przemocą psychiczną, czyli poniżanie pracownika, zastraszanie go, nieuzasadnioną, powtarzającą się krytykę, zniesławianie, wyśmiewanie, nieodpowiednie żarty, np. o charakterze seksualnym. Czasem to obraźliwe lub agresywne gesty, krytykowanie wyglądu, używanie wulgaryzmów, a nawet zakazy robienia przerw oraz niepozwalanie na swobodne korzystanie z toalety. Często wiąże się on także z nakazami przymusowego zostawania po godzinach pracy, zastraszaniem zwolnieniem z pracy, izolacją pracownika w zespole i utrudnianiem wykonywania pracy.
Spotykamy się również z mobbingiem z przemocą fizyczną, jeśli występuje np. popychanie czy szarpanie oraz mobbingiem z przemocą ekonomiczną, kiedy ktoś niszczy nasze przedmioty, kradnie lub przypisuje sobie efekty naszej pracy. Najgłośniejsze są przypadki mobbingu z przemocą seksualną, kiedy następuje wymuszony i niechciany kontakt seksualny lub kontakt fizyczny z intymnymi częściami ciała (np. dotykanie, ocieranie, poklepywanie, podszczypywanie), wygłaszanie komentarzy dotyczących szeroko rozumianej seksualności i intymności, podglądanie, wyśmiewanie wyglądu, a także zmuszanie do słuchania rozmów lub wypowiedzi o charakterze seksualnym, zmuszanie do oglądania obrazów o takim charakterze i zmuszanie do oglądania czyjegoś ciała (miejsc intymnych).
–Konsekwencje doświadczania mobbingu dotykają wielu aspektów życia pracownika. Będzie to nie tylko chroniczny stres i zaniżone poczucie własnej wartości. Mobbing może spowodować pogorszenie relacji osobistych i rodzinnych. Może pojawić się apatia i lęk, a nawet depresja. U pra-cowników takich występuje poczucie zagrożenia i zespół stresu pourazowego (PTSD), choroby psychosomatyczne i bezsenność. Często skarżą się na bóle głowy, brzucha, brak apetytu występujące przed pójściem do pracy – wymienia Tomasz Majewski.
Niezmiernie ważna jest reakcja na mobbing. Jeśli doświadczamy go sami – ujawniajmy i nagłaśniajmy. Rozmawiajmy z kolegami, przełożonymi, związkami zawodowymi, ale też z rodziną i przyjaciółmi. Pomoc zaoferuje prawnik, organizacje pozarządowe, Państwowa Inspekcja Pracy, a nawet psycholog. Istotne jest asertywne reagowanie już na pierwsze oznaki mobbingu i stawianie granic osobie, która go stosuje. Zapisujmy i dokumentujmy sytuacje, kiedy doświadczamy mobbingu. Działać i reagować powinniśmy także wówczas, gdy jesteśmy jego świadkiem. Bezcenne jest wsparcie udzielone osobie krzywdzonej, propozycja pomocy, rozmowa ze sprawcą mobbingu. Jeśli to pomocne, możemy towarzyszyć osobie pokrzywdzonej podczas spotkań z nim.
– Konsekwencje mobbingu ponosi cała organizacja: od mobbingowanego pracownika do świadków. Niekorzystna atmosfera w miejscu pracy powoduje zmniejszenie efektywności. Brak motywacji to większa rotacja pracowników, przez co firma ponosi koszty związane ze wprowadzaniem i wdrażaniem nowych osób. Mobbing może w skrajnych wypadkach odbić się negatywnie na wizerunku publicznym i zaufaniu do firmy – dodaje Tomasz Majewski.
W celu dobrze ukierunkowanego przeciwdziałania mobbingowi w firmie polecamy wspierać się wynikami obiektywnych i bezpiecznych dla pracowników badań. Narzędzie do badania organizacji pod kątem występowania zachowań o charakterze mobbingu, opracowane w oparciu o definicję Kodeksu Pracy, znajdą Państwo na platformie badaniaHR.pl.
Poznaj naszą ofertę Dowiedz się więcej / zamów badanie
Powrót do listy artykułów
Poznaj naszą ofertę badań postaw pracowników!
Zadzwoń 12 625 59 12lubwypełnij formularz