Celem badania jest pomiar zadowolenia pracowników z poziomu i struktury wynagrodzenia oraz identyfikacja najbardziej wartościowych składników płacy. Badanie satysfakcji z wynagrodzenia potrzebne jest firmom, które pragną poznać opinie swoich pracowników o systemie wynagradzania. Analiza taka jest bardzo przydatna w sytuacji, gdy organizacja szuka źródeł optymalizowania kosztów wynagrodzeń. Można tego dokonać np. poprzez eliminację składników wynagrodzenia, które w odczuciu pracowników są najmniej wartościowe. Wyniki badania satysfakcji z wynagrodzenia pokazują kierunki doskonalenia systemu płac poprzez wskazanie elementów ocenianych pozytywnie i negatywnie. Zmiana systemu wynagradzania jest wówczas znacznie łatwiejsza, gdyż wiadomo jakich składników unikać, a na jakich się skoncentrować. Dodatkowo dopasowanie elementów systemu do oczekiwań pracowników zdecydowanie poprawia motywację do pracy.
Opis narzędzia
Kwestionariusz do oceny satysfakcji z wynagrodzenia składa się w sumie z 24 pytań, tworzących 7 skal:
Narzędzie cechuje się bardzo wysoką rzetelnością (zgodnością wewnętrzną). Współczynniki rzetelności Alfa Cronbacha poszczególnych skal kwestionariusza wynoszą od 0,62 dla skali satysfakcja ze sposobu administrowania płacami w firmie do 0,94 dla skali satysfakcja ze świadczeń dodatkowych. Rzetelność wyniku całkowitego także jest wysoka, Alfa Cronbacha = 0,96. Polską normalizację przeprowadzono na grupie 7 056 pracowników w wieku od 22 do 83 lat.
Korzyści z badania