Występowanie mobbingu w organizacji jest trudnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Długotrwałe i uporczywe zachowania o charakterze nękania, zastraszania czy izolowania pracownika z zespołu pociągają za sobą szereg negatywnych konsekwencji zdrowotnych i psychospołecznych. Skutkują także stratami dla firmy – spadkiem produktywności i zaangażowania pracowników, wzrostem absencji, wskaźnika rotacji, jak również problemami z wizerunkiem. Pracodawca ma prawny obowiązek przeciwdziałania zachowaniom mobbingowym. W razie ich występowania może zostać pociągnięty przez osoby poszkodowane do odpowiedzialności karnej i wynagrodzenia strat, jakie odniósł mobbingowany pracownik. Jednak, zgodnie z wykładnią Sądu Najwyższego (I PK 35/11), w przypadku gdy pracodawca wykaże się dostateczną ilością działań z zakresu prewencji antymobbingowej, do odpowiedzialności za to zjawisko (…) pociągnięty być może jedynie jego sprawca, tak więc zasadniczą możliwość obrony pracodawcy przed odpowiedzialnością za mobbing stanowi wykazywanie, że podjął odpowiednie działania, by mobbing nie wystąpił (wyrok SN z 3.8.2011 r., I PK 35/11, niepubl. za: http://mojepanstwo.pl/dane/sn_orzeczenia/634,pk-35-11). Cykliczne monitorowanie poziomu zachowań o charakterze mobbingu ułatwia wczesne wykrywanie i eliminację tego zjawiska w zalążku oraz zapobieganie jego wystąpieniu w przyszłości.
Opis narzędzia
Kwestionariusz do badania mobbingu został oparty m.in. o definicje symptomów zjawiska zawarte w Kodeksie pracy. Składa się z 62 pytań podzielonych na 4 kategorie:
Narzędzie cechuje się bardzo wysoką rzetelnością (zgodnością wewnętrzną). Współczynnik Alfa Cronbacha wyniku całkowitego wynosi 0,97. Dla poszczególnych skal kwestionariusza wskaźniki rzetelności wynoszą od 0,89 dla skali nękanie lub zastraszanie do 0,96 dla skali poniżanie lub ośmieszanie.
Korzyści z badania
Korzystając z proponowanego przez nas badania zachowań o charakterze mobbingu, zyskują Państwo: