Realizacja badań satysfakcji pracowników

 

Monitorowanie i poprawa zadowolenia swoich pracowników to inwestycja, której owoce często odczuwa cała firma. Zadbanie o jego poziom pozwala zaoszczędzić na kosztach rekrutacji i retencji oraz pomaga podnieść efektywność pracy. Poniżej przedstawiliśmy kilka powodów, dla których warto zlecić takie badanie profesjonalnej firmie zewnętrznej.

Sprawdzone narzędzia do badania satysfakcji pracowników 

Naszym obowiązkiem jako firmy zajmującej się od wielu lat badaniami postaw pracowników, jest tworzenie i aktualizowanie narzędzi tak, by były zawsze dostosowane do potrzeb współpracujących z nami firm. W ostatnich latach takim niezbędnym aspektem kwestionariusza oceniającego zadowolenie pracowników stało się na przykład badanie satysfakcji z pracy zdalnej czy opinii osób na stanowiskach kierowniczych. Są one aktualnie opcjonalnym wymiarem naszego kwestionariusza.

Kwestionariusz do badania satysfakcji z pracy Sedlak & Sedlak jest opracowywany według rzetelnych metod psychometrycznych. Podczas ostatniej standaryzacji w 2022 roku średnia rzetelność skal wyniosła α>0,85, a miara adekwatności doboru prób pytań KMO=0,976. Są to bardzo wysokie wyniki.

W naszej ofercie znalazło się 13 wymiarów głównych, 2 dodatkowe oraz trzy indeksy. Dobór pytań może być elastycznie dostosowywany do potrzeb konkretnej organizacji. Dodatkowo oferujemy takie możliwości jak na przykład rozszerzenie merytoryczne projektu do poziomu badania satysfakcji i zaangażowania pracowników czy też badania satysfakcji i kultury organizacyjnej.

Przykładowe pytania kwestionariusza satysfakcji z pracy oraz kwestionariusza zaangażowania w pracę znajdują się w przygotowywanych przez nas ofertach, wystarczy o nią poprosić w tym miejscu. Pełny wzór ankiety badania opinii pracowników w formie pliku pdf lub excel udostępniamy po podpisaniu umowy na realizację projektu badawczego.

Poufność i ochrona danych pracowników 

Pracownicy mają różne nastawienie wobec ankiet wewnętrznych. Nasz udział w projekcie pomaga klientom minimalizować zjawisko oddawania pustych arkuszy satysfakcji z pracy (w badaniach papier-ołówek) czy przypadki konsekwentnego zaznaczania odpowiedzi „Nie wiem” (w badaniach online), a także w ogólnym podnoszeniu frekwencji. Również w pytaniach otwartych uczestnicy bywają bardziej powściągliwi w szczerym wypowiadaniu opinii o swoim pracodawcy, jeśli w pomiarze zadowolenia z pracodawcy nie uczestniczy niezależna, zewnętrzna firma.

Udział zewnętrznego dostawcy badań satysfakcji pomaga także podnieść subiektywną wiarygodność procedury. Dbamy o to, by pracownicy albo składali swoje kwestionariusze do zapieczętowanych urn w wariancie papier-ołówek, albo używali anonimowych linków w wariancie online. Dane surowe są przetwarzane wyłącznie przez nas, a pracodawca dostaje gotowe analizy.

Aby jeszcze lepiej zagwarantować anonimowość, w przypadku podawania takich danych jak poziom zadowolenia w konkretnych działach, na różnych poziomach lub w podziale na płeć czy staż pracy, nigdy nie podajemy takich danych razem. Każdy przekrój jest stosowany oddzielnie, bez krzyżowania ich nawzajem, co mogłoby pozwolić na „namierzenie” pracownika.

Benchmark zadowolenia z pracy 

Dla firm troszczących się o zadowolenie swoich pracowników ważne jest porównanie się do norm ogólnopolskich lub branżowych. Dlaczego? Pozwala to ukazać otrzymane wyniki badania satysfakcji z pracy w odpowiedniej perspektywie.

Dla przykładu. Podczas naszej ostatniej standaryzacji w 2022 roku, ogólnopolski benchmark dla zadowolenia z wynagrodzenia wyniósł -0,25 w skali od -2 do 2. Oznacza to, że przeciętnie w Polsce panuje niskie zadowolenie z wynagrodzenia. Jeśli jednak firma uzyska wynik 0,25. Jest ona powyżej przeciętnego poziomu zadowolenia w Polsce, nawet jeśli postawa pracowników wciąż jest raczej neutralna.

Podobnie istotna jest porównanie satysfakcji z pracy lub zaangażowania w firmie do poziomu zadowolenia w branży, czy regionie, gdyż bywa, ze te istotnie różnią się pomiędzy sobą.

Badania satysfakcji rekomendowane przez klientów 

Na sam koniec. Warto zwrócić uwagę czy firmy polecają badania satysfakcji z pracy realizowane przez danego dostawcę. Referencje od zadowolonych klientów znajdują się często na stronach internetowych. W naszym przypadku udostępniamy taką podstronę w tym miejscu, a więcej referencji jesteśmy w stanie przedstawić po osobistym kontakcie z nami. Z niczego nie jesteśmy tak dumni jak z tych wyrazów uznania.

Podsumowując 

Jeśli czytają Państwo ten artykuł, prawdopodobnie również Państwo zainteresowali się badaniem zadowolenia swoich pracowników. Bardzo nas to cieszy, gdyż jest to oznaka zdrowej organizacji oraz ambitnego działu HR. Mamy nadzieję, że tych kilka powodów zachęci Państwa do skorzystania z profesjonalnych usług badania satysfakcji z pracy.