Badanie Satysfakcji z Pracy Sedlak & Sedlak – poznaj opinie pracowników na temat 14 aspektów zatrudnienia i firmy. Porównaj uzyskane wyniki z rynkiem i skorzystaj z inspiracji dla działań rozwojowych.
Planują Państwo zmiany w systemie wynagradzania? Zoptymalizujcie je identyfikując elementy polityki płacowej najmniej i najbardziej wpływające na zadowolenie pracowników dzięki Badaniu Satysfakcji z Wynagrodzenia Sedlak & Sedlak
Pierwsze symptomy problemów w firmie? Sprawdź, czy niepokojące Cię sygnały nie oznaczają nadchodzącego problemu i zacznij działać wcześniej! Skorzystaj z dedykowanego narzędzia Badania Równowagi Praca-Życie Sedlak & Sedlak.
Pierwsze symptomy problemów w firmie? Sprawdź, czy niepokojące Cię sygnały nie oznaczają nadchodzącego problemu i zacznij działać wcześniej! Skorzystaj z dedykowanego narzędzia Badania Stresu Zawodowego Sedlak & Sedlak.
Badanie Zaangażowania Sedlak & Sedlak – poznaj nastawienie do pracy swoich pracowników w 10 istotnych aspektach. Porównaj uzyskane wyniki z rynkiem i skorzystaj z inspiracji dla działań podnoszących zaangażowanie.
Pierwsze symptomy problemów w firmie? Sprawdź, czy niepokojące Cię sygnały nie oznaczają nadchodzącego problemu i zacznij działać wcześniej! Skorzystaj z dedykowanego narzędzia Badania Mobbingu Sedlak & Sedlak.
Od sprawności działania kadry kierowniczej zależy efektywność całej organizacji. Badanie Efektywności Menadżerskiej Sedlak & Sedlak pozwoli wyznaczyć mocne i słabe strony zarządzania w Twojej firmie oraz wskazać kluczowe działania rozwojowe.

Benefity służące budowaniu równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym – nowy sposób motywowania pracownika

Znaczenie równowagi praca-życie prywatne (work-life balance) dla współczesnego pracownika

Jeszcze około trzydzieści lat temu rodzina i praca zawodowa ujmowane były jako niezależne i odrębne obszary funkcjonowania człowieka (Kanter, 1977). Współcześnie, wśród badaczy powszechne jest stanowisko, że te dwie sfery życia pracownika nieustannie się splatają i wzajemnie na siebie oddziałują.

Modyfikacja poglądów na wzajemne relacje pracy i rodziny w dużej mierze została spowodowana przeobrażeniami, jakie zaszły w społeczeństwie w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Zmianie uległ zarówno styl życia jednostek, wizerunek typowej rodziny, jak również środowisko zatrudnienia. Dzisiaj rzadko zdarza się, aby któryś z małżonków decydował się na rezygnację z zatrudnienia na rzecz prowadzenia domu. Sprawia to, że współcześni pracownicy muszą w ciągu tygodnia znaleźć czas nie tylko na pracę zawodową, ale również na opiekę nad dziećmi, czy zajmowanie się starszymi rodzicami.

Obecnie, pracownicy liczą się także bardziej niż kiedyś z możliwością utraty zatrudnienia. Sprawia to, że są mniej przywiązani do swoich pracodawców i gotowi w każdej chwili przenieść się do organizacji, która złoży im bardziej atrakcyjną ofertę. Skoro firmy nie gwarantują stałego i pewnego zatrudnienia, pracownicy oczekują od nich większej elastyczności i nie są tak jak dawniej chętni do poświęcenia swojego życia osobistego dla dobra organizacji. Wręcz przeciwnie – tym czego poszukują jest praca, która będzie pozostawać w harmonii z ich życiem rodzinnym i prywatnym. Sprostanie tym oczekiwaniom zatrudnionych, staje się dla dzisiejszych organizacji poważnym wyzwaniem i wymaga od nich stosowania nowych rozwiązań. Jednym z nich są benefity, mające na celu wzmacnianie wzajemnej równowagi pomiędzy zawodową i prywatną sferą życia pracownika.



Benefity mające na celu zwiększenie równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym (work-life benefits)


Czym są work-life benefits?
By pozostać konkurencyjne i utrzymać najbardziej cenne jednostki, współczesne firmy muszą zaproponować im coś więcej niż tylko dobrą pensję. Aby stać się atrakcyjne dla potencjalnych pracowników powinny zatroszczyć się o zapewnienie równowagi pomiędzy ich pracą zawodową, a życiem osobistym. Jednym ze środków służących realizacji tego celu są benefity typu praca – życie osobiste (work-life benefits). Wywodzące się z inicjatyw budowania organizacji przyjaznych rodzinie, świadczenia te mają wspomagać pracownika w jego zmaganiu się z różnorodnymi problemami życiowymi.

Pakiety benefitów typu praca-życie osobiste mogą obejmować wiele rodzajów świadczeń. Według Musa, Harrisa, Giles’a i Feild’a można podzielić je na sześć kategorii:
  • opieka nad dzieckiem,
  • czas pracy,
  • opieka zdrowotna,
  • zdrowie psychiczne,
  • rozwój zawodowy,
  • opieka nad osobami starszymi.

W tabeli 1. przedstawiono przykłady świadczeń, należących do każdej z tych kategorii.

Tabela 1. Przykłady benefitów zwiększających równowagę praca-życie osobiste

Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie:
2009 Employee Benefits. Examining Employee Benefits In a Fiscally challenging Economy, SHRM 2010

Co więcej, większość organizacji, oceniając przydatność świadczeń służących zwiększaniu równowagi pomiędzy pracą, a życiem osobistym koncentruje się na stopniu ich wykorzystywania przez pracowników. Okazuje się natomiast, że więcej niż połowa zatrudnionych nie korzysta z tego typu benefitów. Nie oznacza to jednak, że świadczenia te nie są potrzebne. To bowiem czego potrzebują pracownicy, to zapewnienie, że dana usługa, czy świadczenie jest dostępne i mogą z niego skorzystać jeśli zechcą. Cytowane badania pokazały, że posiadanie opcji wyboru spośród benefitów w większym stopniu wpływa na zaangażowanie pracownika w pracę, niż faktyczne ich wykorzystanie. Stąd też szczególnie duże znaczenie ma informowanie pracowników o dostępnych dla nich świadczeniach i tym, jakie przynoszą korzyści.




Podsumowanie

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat wzrosła świadomość roli, jaką dla funkcjonowania zawodowego współczesnego człowieka ma balans pomiędzy pracą, a życiem prywatnym. Efektem jest coraz chętniejsze proponowania przez firmy świadczeń, pomagających pracownikom zachować równowagę między tymi dwiema sferami. Poprzez work-life benefits, organizacja przesyła pracownikowi wiadomość, że interesuje się jego sytuacją życiową i chce go wspierać, nie tylko na płaszczyźnie zawodowej, ale również w życiu rodzinnym i osobistym. Jednostka, która czuje, że jej firma troszczy się o nią, nie tylko jako pracownika, ale również osobę, odwdzięczy się za to większym przywiązaniem do organizacji i rosnącym zaangażowaniem w wykonywaną pracę.
Joanna Kłosowska
Powrót do listy artykułów