Jak Cię widzą, tak pracują - satysfakcja z wizerunku pracodawcy
W świecie zdominowanym przez marki towarem na sprzedaż staje się niemal wszystko. Promocji i umiejętnej sprzedaży podlegają również stanowiska pracy. Regułą jest bowiem, że im mocniejsza i bardziej rozpoznawalna jest marka przedsiębiorcy, tym większe zainteresowanie i satysfakcja z pracy w jego szeregach. Jak Polacy oceniają wizerunek swoich pracodawców? Czy marka przedsiębiorstwa, w którym pracują, daje im powody do zadowolenia?
Odpowiedzi na te pytania dostarczają wyniki I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy, przeprowadzonego przez firmę Sedlak
& Sedlak w marcu 2011 roku. Z badania wynika, że 60% Polaków odczuwa satysfakcję z tego, jak postrzegany jest ich pracodawca. Dla 12% ankietowanych nie jest to powód do dumy. Aż 28% Polaków nie umiało wskazać jednoznacznej odpowiedzi.
Wykres 1. Satysfakcja z wizerunku pracodawcy (% respondentów)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Przeświadczenie, że firma, w której pracujemy, może stanowić wzór dla innych organizacji, świadczy o dużej identyfikacji z wartościami, które przyświecają przedsiębiorstwu. Co czwarty spośród przebadanych przez nas Polaków postawiłby swój zakład pracy jako przykład dla innych firm. Nie zrobiłoby tego jednak aż 44% respondentów. Niemal co trzeci uczestnik badania nie miał w tej dziedzinie wyrobionego zdania.
Wykres 2. Firma mogłaby być wzorem dla innych organizacji (% respondentów)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Co ważne, na wizerunek pracodawcy nie wpływa jedynie sposób, w jaki traktuje on swoich pracowników. Równie istotne jest podejście do klienta. Niemal dwie trzecie badanych jest zdania, że ich firma dba o satysfakcję klientów, ale już 15% nie podziela takiej opinii. Jak z perspektywy ankietowanych wygląda satysfakcja klientów z usług firmy? 64% twierdzi, że klienci są zadowoleni, a 8% uważa, że nie.
Wykres 3. Satysfakcja klientów w opinii ankietowanych (% respondentów)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
W ocenie wizerunku pracodawcy duże znaczenie ma także jakość dostarczanych produktów i/lub usług. Zapytaliśmy ankietowanych o to, czy ich firma dostarcza klientom produkty/usługi dobrej jakości oraz czy systematycznie ją zwiększa. Aż trzy czwarte ankietowanych uważa, że produkty wytwarzane przez ich firmę są dobrej jakości. Jedynie co dziesiąty badany nie udzielił w tym zakresie pozytywnej odpowiedzi. W przypadku drugiego pytania ponad połowa respondentów (55%) opowiedziała się na „tak”, a co piąty Polak był przeciwnego zdania.
Wykres 4. Firma systematycznie poprawia jakość swoich produktów/usług
(% respondentów)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Rzeczywiste zadowolenie z wizerunku pracodawcy potwierdza również ewentualna rekomendacja produktów firmy bliskim znajomym. Gotowość do wydania pozytywnej opinii zgłosiło 66% badanych. 17% nie poleciłoby produktów firmy, w której pracuje.
Wykres 5. Poleciłby Pan produkty/usługi firmy, w której Pan pracuje,
swoim bliskim znajomym? (% respondentów)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Duży wpływ na satysfakcję z wizerunku pracodawcy ma typ firmy, w jakiej jesteśmy zatrudnieni. Najlepiej wizerunek pracodawcy oceniają osoby zatrudnione w firmach prywatnych i organizacjach pozarządowych (odpowiednio: 63% i 62% zadowolonych). Z kolei z wizerunku pracodawcy najmniej zadowoleni są pracownicy administracji państwowej i samorządowej (43% zadowolonych).
Wykres 6. Osoby pozytywnie oceniające wizerunek pracodawcy
w zależności od typu firmy zatrudnienia (% respondentów)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Poziom zadowolenia z wizerunku pracodawcy różnicuje również kapitał firmy. Z I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy wynika, że najwięcej osób zadowolonych z tego aspektu pracy jest w firmach, w których dominuje zagraniczny kapitał (72%). Satysfakcja osób pracujących w firmach rodzimych jest wyraźnie niższa (55%).
Wykres 7. Osoby pozytywnie oceniające wizerunek pracodawcy
w zależności od kapitału firmy zatrudnienia (% respondentów)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Co ciekawe, satysfakcja z wizerunku firmy jest odwrotnie proporcjonalna do jej wielkości. Im większa liczba pracowników, tym mniej osób zadowolonych ze sposobu, w jaki postrzegany jest ich zakład pracy. W mikro-firmach, zatrudniających do 9 pracowników, poziom satysfakcji jest wyższy niż w przedsiębiorstwach o liczbie personelu powyżej 1 000 (68% wobec 59%).
Wykres 8. Osoby pozytywnie oceniające wizerunek pracodawcy
w zależności od wielkości zatrudnienia w przedsiębiorstwie (% respondentów)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Ważnymi czynnikami, które wpływają na poziom zadowolenia z wizerunku pracodawcy, są również: szczebel zarządzania oraz wynagrodzenie. Im wyższe wynagrodzenie i stanowisko w firmowej hierarchii, tym większa satysfakcja z marki pracodawcy.
Wykres 9. Osoby pozytywnie oceniające wizerunek pracodawcy a szczebel zarządzania
(% respondentów)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Wykres 10. Osoby pozytywnie oceniające wizerunek pracodawcy (% respondentów)
w zależności od poziomu wynagrodzenia (PLN)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
INFORMACJE O BADANIU
I Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy przeprowadziliśmy w marcu 2011 roku. Ankietę on-line wypełniło łącznie 4 690 osób, z czego 56% stanowiły kobiety. 78% badanych legitymowało się wykształceniem wyższym oraz nie przekroczyło 40. roku życia. Internauci mieli za zadanie ustosunkować się do twierdzeń dotyczących wykonywanej przez nich pracy. W przypadku każdego z nich do wyboru możliwa była tylko jedna spośród pięciu odpowiedzi: zupełnie się nie zgadzam, raczej się nie zgadzam, trudno powiedzieć, raczej się zgadzam, zdecydowanie się zgadzam. Na ogólną satysfakcję z pracy wpłynęły wyniki uzyskane w siedmiu kategoriach: ocena kompetencji przełożonych, satysfakcja z wynagrodzenia, ocena wizerunku pracodawcy, poczucie samodzielności w pracy, poczucie więzi z firmą, ocena sposobu organizacji pracy, ocena relacji ze współpracownikami.
Aleksandra Strojek
Powrót do listy artykułów