Badanie Satysfakcji z Pracy Sedlak & Sedlak – poznaj opinie pracowników na temat 14 aspektów zatrudnienia i firmy. Porównaj uzyskane wyniki z rynkiem i skorzystaj z inspiracji dla działań rozwojowych.
Planują Państwo zmiany w systemie wynagradzania? Zoptymalizujcie je identyfikując elementy polityki płacowej najmniej i najbardziej wpływające na zadowolenie pracowników dzięki Badaniu Satysfakcji z Wynagrodzenia Sedlak & Sedlak
Pierwsze symptomy problemów w firmie? Sprawdź, czy niepokojące Cię sygnały nie oznaczają nadchodzącego problemu i zacznij działać wcześniej! Skorzystaj z dedykowanego narzędzia Badania Równowagi Praca-Życie Sedlak & Sedlak.
Pierwsze symptomy problemów w firmie? Sprawdź, czy niepokojące Cię sygnały nie oznaczają nadchodzącego problemu i zacznij działać wcześniej! Skorzystaj z dedykowanego narzędzia Badania Stresu Zawodowego Sedlak & Sedlak.
Badanie Zaangażowania Sedlak & Sedlak – poznaj nastawienie do pracy swoich pracowników w 10 istotnych aspektach. Porównaj uzyskane wyniki z rynkiem i skorzystaj z inspiracji dla działań podnoszących zaangażowanie.
Pierwsze symptomy problemów w firmie? Sprawdź, czy niepokojące Cię sygnały nie oznaczają nadchodzącego problemu i zacznij działać wcześniej! Skorzystaj z dedykowanego narzędzia Badania Mobbingu Sedlak & Sedlak.
Od sprawności działania kadry kierowniczej zależy efektywność całej organizacji. Badanie Efektywności Menadżerskiej Sedlak & Sedlak pozwoli wyznaczyć mocne i słabe strony zarządzania w Twojej firmie oraz wskazać kluczowe działania rozwojowe.

Podsumowanie Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy 2022

Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy zostało przeprowadzone w 2022 r. Wzięło w nim udział 3541 osób. Najczęściej pracowały one w firmach prywatnych z większościowym kapitałem zagranicznym (44% badanych) lub z kapitałem polskim (33%), natomiast rzadko byli to pracownicy spółek skarbu państwa (3%) czy osoby prowadzące własną działalność gospodarczą (2%). Spośród różnych branż, najliczniej reprezentowanym okazał się przemysł (19% wszystkich uczestników),
a 18% wszystkich respondentów pracowało w działach produkcji. Jeśli chodzi o poziom stanowiska, to dominującą liczebnie grupę stanowili specjaliści (35%) oraz pracownicy fizyczni (23%). Najwięcej uczestników pochodziło
z województwa mazowieckiego (22%) oraz śląskiego (16%). 59% badanych stanowili mężczyźni.

Do badania użyto kwestionariusza składającego się z 80 stwierdzeń, które tworzą 13 wymiarów podstawowych oraz dwa wymiary dodatkowe*. Skale podstawowe badają odczucia pracowników odnośnie takich obszarów jak:

  • wynagrodzenia,
  • współpraca z przełożonym,
  • relacje ze współpracownikami,
  • rozwój zawodowy,
  • autonomia i empowerment,
  • stres zawodowy,
  • dopasowanie do pracy,
  • wizerunek firmy jako pracodawcy,
  • produkty i usługi firmy,
  • komunikacja w firmie,
  • warunki i narzędzia pracy,
  • organizacja pracy,
  • więź z firmą.

Wymiary dodatkowe badają opinie odnośnie pracy zdalnej oraz pracy na stanowisku kierowniczym. Oprócz ogólnej satysfakcji z pracy oraz z poszczególnych jej wymiarów, badanie mierzyło także deklarowane przez pracowników zaangażowanie w pracę.

*Wymiary dodatkowe wyszczególniono ze względu na ich specyfikę – nie będą one dotyczyły wszystkich firm, gdyż dotychczas nie wszędzie występował system pracy zdalnej. Natomiast ze względu na wielkość, nie każda organizacja pozwala na badanie oceny pracy na stanowisku kierowniczym z zachowaniem anonimowości, przez co wymiar ten nie może być z sukcesem mierzony w każdym przedsiębiorstwie.


Ogólny poziom satysfakcji i zaangażowania w pracę

Badanie wykazuje, że Polacy nie są ani zadowoleni, ani niezadowoleni ze swojej pracy. Średni wynik satysfakcji z pracy wynosi 0,13 (na skali -2,0 – 2,0, oznaczającej zdecydowanie niezadowolony/a – zdecydowanie zadowolony/a). Spośród standardowych aspektów monitorowanych w badaniu, ankietowani najbardziej doceniają swoje relacje
ze współpracownikami (0,66) oraz produkty i usługi firmy, w której pracują (0,56). Wysoko oceniają także swoje zadowolenie z pracy zdalnej (1,13), badane w jednym z dodatkowych wymiarów. Z kolei najmniej satysfakcjonują ich możliwości rozwoju zawodowego (-0,47) oraz wynagrodzenia (-0,25).

Polacy jednocześnie deklarują umiarkowany poziom zaangażowania w pracę. Średni wynik w tym wymiarze wynosi 0,51 (na skali -2,0 – 2,0, oznaczającej zdecydowanie niezaangażowany/a – zdecydowanie zaangażowany/a).

Oceny poszczególnych aspektów pracy przedstawia poniższy wykres.


Wykres 1. Poziom zadowolenia z poszczególnych aspektów pracy w Polsce w 2022 r.

Poziom zadowolenia z poszczególnych aspektów pracy w Polsce w 2022 r.

źródło: Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy 2022, Sedlak & Sedlak

Na wykresie użyto oznaczeń w różnych kolorach: niebieski – średnia ogólnopolska, pomarańczowy – wyniki świadczące
o umiarkowanym niezadowoleniu lub niezadowoleniu, szary – wyniki interpretowane jako niejednoznaczne (ani pozytywne, ani negatywne), zielony – wyniki świadczące o umiarkowanym zadowoleniu lub zadowoleniu.


Satysfakcja i zaangażowanie w pracę wśród poszczególnych województw

Wykonywana praca najwięcej zadowolenia przysparza respondentom z województwa zachodniopomorskiego (0,37)
i wielkopolskiego (0,34), natomiast najmniej osobom z województwa podlaskiego (-0,14) i podkarpackiego (-0,08). Najbardziej zaangażowani pracownicy są zatrudnieni w województwach lubuskim (0,76) i warmińsko-mazurskim (0,66),
a najmniej, podobnie jak w przypadku satysfakcji, w województwach podlaskim (0,21) oraz podkarpackim (0,38).

Jeśli chodzi o aspekt, z którego pracownicy są niezadowoleni, to wyniki w poszczególnych województwach są raczej zgodne. Dla respondentów niewystarczająco satysfakcjonujące są możliwości rozwoju zawodowego (najniższy wynik wśród wszystkich obszarów w 13 województwach). Ankietowani z dwóch województw są wyjątkowo niezadowoleni
ze sposobu organizacji pracy, a w przypadku jednego województwa, aspektem budzącym najbardziej negatywne odczucia są wynagrodzenia.


Satysfakcja i zaangażowanie w pracę w różnych branżach

Uwzględniając podział na poszczególne branże, najbardziej zadowoleni respondenci są zatrudnieni w branży IT (0,68)
oraz SSC/BPO (0,62). Z kolei najmniej usatysfakcjonowani pracownicy zasilają szeregi administracji państwowej (-0,07)
oraz organizacji z sektora kultury i sztuki (-0,06).

Jeśli chodzi o zaangażowanie, to pracy najbardziej poświęcają się respondenci z organizacji pozarządowych (0,95) oraz branży ubezpieczeniowej (0,84). Natomiast najmniej skłonni do angażowania się w obowiązki zawodowe są pracownicy administracji państwowej (0,47) oraz logistyki, transportu i spedycji (0,59).


Wykres 2. Poziom satysfakcji z pracy w różnych branżach

Poziom zadowolenia z poszczególnych aspektów pracy w różnych branżach

źródło: Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy 2022, Sedlak & Sedlak

Wśród przedstawicieli poszczególnych branż, obszarem, który najbardziej satysfakcjonuje pracowników są relacje
ze współpracownikami (najwyższy wynik spośród wszystkich obszarów w 11 branżach). W przypadku 4 branż najwyższą oceną cieszyła się autonomia i empowerment. Wśród 3 z nich przyczyną największego zadowolenia są produkty i usługi firmy, w dwóch – warunki i narzędzia pracy, a w jednej dopasowanie do pracy.

Czynnikiem najmniej satysfakcjonującym pracowników większości branż, podobnie jak w przypadku podziału
na województwa, okazały się możliwości rozwoju zawodowego (najniżej oceniany obszar w 15 branżach). Ankietowani
z trzech branż najsłabiej oceniali organizację pracy. W przypadku dwóch branż najgorzej wypadła więź z firmą, a wśród przedstawicieli jednej z nich największą niechęć wzbudzały wynagrodzenia.


Satysfakcja z pracy na różnych szczeblach organizacji

Wśród osób na różnych poziomach stanowisk, najbardziej usatysfakcjonowaną grupę stanowili członkowie zarządu (0,56), a poziom zadowolenia spadał wraz z obniżaniem poziomu stanowiska. Wyjątek stanowili starsi specjaliści i eksperci (0,39), których poziom satysfakcji był nieco wyższy od kierowników małych zespołów (0,35) oraz porównywalny do kierowników dużych zespołów (0,39).


Wykres 3. Poziom satysfakcji z pracy na różnych szczeblach organizacji

Satysfakcja z pracy wśród osób obejmujących różne poziomy stanowisk

źródło: Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy 2022, Sedlak & Sedlak



Wysokość wynagrodzenia a przeciętny poziom zadowolenia z płacy

Jak wynika z badania, obszarem, który obecnie budzi największe niezadowolenie pracowników są możliwości rozwoju zawodowego (a właściwie ich brak). Jest to pewna zmiana w porównaniu do Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy przeprowadzonego w 2020 r. Wymiarem przynoszącym najmniej zadowolenia były wtedy wynagrodzenia, które wciąż nie są postrzegane jako satysfakcjonujące (-0,25). Sprawdzono, jak wysokość wynagrodzenia netto wiąże się z przeciętnym poziomem zadowolenia z płacy. Okazało się, że im wyższą pensję pracownik otrzymuje, tym bardziej go ona satysfakcjonuje, jednak o umiarkowanym zadowoleniu z wynagrodzenia można mówić dopiero wtedy, gdy jego wysokość netto wynosi co najmniej 10 000 PLN.

Wykres 4. Wysokość wynagrodzenia netto a przeciętny poziom zadowolenia z płacy w Polsce w 2022 r.

Wysokość wynagrodzenia netto a przeciętny poziom zadowolenia z płacy w Polsce w 2022 r.

źródło: Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy 2022, Sedlak & Sedlak



Podsumowanie

Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy pozwala na monitorowanie nastrojów na krajowym rynku pracy. Przeprowadzone badanie jest także źródłem norm porównawczych. Dzięki nim organizacje wykonujące badania satysfakcji poprzez platformę badaniaHR.pl mogą dowiedzieć się, co wyróżnia je na tle innych, a otrzymane wyniki odnieść
do średnich w kraju, branży lub województwie. Jeżeli chcą Państwo lepiej zgłębić temat nastrojów panujących wśród pracowników oraz porównać się pod tym względem do rynku, zapraszamy do zapoznania się z ofertą badań realizowanych przez Sedlak & Sedlak.

Karolina Wargala
Powrót do listy artykułów