Przyjaźń w pracy - czy relacje ze współpracownikami są źródłem satysfakcji?
Pracownik zadowolony ze swojej pracy to największy kapitał i zarazem najlepsza wizytówka dla firmy. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że satysfakcję zatrudnionych buduje się nie tylko poprzez motywatory finansowe, benefity, ale również przez stosunki międzyludzkie i dobry klimat panujący wewnątrz organizacji. Jak atmosfera i relacje ze współpracownikami wpływają na poziom zadowolenia pracujących Polaków?
Z I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy wynika, że Polacy dobrze postrzegają atmosferę panującą w miejscu zatrudnienia. Ten aspekt pracy pozytywnie ocenia 62% badanych. Tylko co dziesiąty ankietowany negatywnie wypowiadał się o tym, jak układają się relacje w jego firmie. Na ocenę stosunków międzyludzkich mocno wpływa liczba przepracowanych lat. Największe zadowolenie wykazują osoby z najmniejszym doświadczeniem zawodowym. Wraz ze wzrostem stażu pracy zmniejsza się poczucie satysfakcji z atmosfery panującej w firmie.
Wykres 1. Satysfakcja z relacji ze współpracownikami (% respondentów)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Chociaż stosunki międzyludzkie oceniane są pozytywnie, to w sferze zawodowej Polacy pozostają indywidualistami. Jesteśmy przyzwyczajeni bardziej do współzawodnictwa niż do współdziałania. Na pytanie, czy w firmie panuje atmosfera współpracy, 47% ankietowanych odpowiedziało negatywnie. Pozytywnie o kooperacji w ramach jednego przedsiębiorstwa wypowiadało się jedynie 27% pracujących.
Wykres 2. W firmie panuje atmosfera współpracy (% respondentów)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Pracownik zadowolony ze swojej pracy to pracownik dobrze zmotywowany. Sposobem na zmotywowanie pracownika może być odpowiednie wynagrodzenie, benefity i pochwały. Ważną rolę odgrywa również zaufanie, którym obdarzamy pozostałe osoby w firmie. Wyniki naszego badania pokazują, że ponad 62% Polaków ufa swoim współpracownikom. Nieco ponad 14% ankietowanych nie zawierzyłoby kolegom i koleżankom z pracy.
Wykres 3. Czy ma Pan/Pani zaufanie do swoich współpracowników (% respondentów)
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Zaufanie do pracowników wyraźnie determinowane jest przez zajmowane stanowisko. Im wyższy szczebel w hierarchii przedsiębiorstwa, tym większe nadzieje pokładamy we współpracownikach. O ile w przypadku pracowników szeregowych o zaufaniu mówi 54% osób, to wśród członków zarządu ten odsetek wzrasta do 86%.
Wykres 4. Stopień zaufania do współpracowników
wśród osób zajmujących poszczególne stanowiska w firmie
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Na ogólną satysfakcję z pracy wpływa również nasz stosunek do osób, z którymi przyszło nam pracować. Na pytanie, czy lubi Pan/Pani swoich współpracowników, twierdząco odpowiedziało łącznie 82% ankietowanych osób. Jedynie 5% negatywnie wypowiadało się o swoim nastawieniu do innych zatrudnionych w firmie.
Wykres 5. Czy lubi Pan/Pani swoich współpracowników?
Opracowanie Sedlak & Sedlak
Warto zauważyć, że najmniej pochlebnych opinii na temat współpracowników wyrażały osoby pracujące w mikro-firmach, gdzie liczba zatrudnionych nie przekracza 9 osób. Oznacza to, że częstszy kontakt z osobami z pracy może osłabiać pozytywną ocenę. W podmiotach zatrudniających powyżej 10 pracowników stosunek badanych do innych współpracowników jest wyraźnie lepszy.
INFORMACJE O BADANIU
I Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy przeprowadziliśmy w marcu 2011 roku. Ankietę on-line wypełniło łącznie 4 690 osób, z czego 56% stanowiły kobiety. 78% badanych legitymowało się wykształceniem wyższym oraz nie przekroczyło 40. roku życia. Internauci mieli za zadanie ustosunkować się do twierdzeń dotyczących wykonywanej przez nich pracy. W przypadku każdego z nich do wyboru możliwa była tylko jedna spośród pięciu odpowiedzi: zupełnie się nie zgadzam, raczej się nie zgadzam, trudno powiedzieć, raczej się zgadzam, zdecydowanie się zgadzam. Na ogólną satysfakcję z pracy wpłynęły wyniki uzyskane w siedmiu kategoriach: ocena kompetencji przełożonych, satysfakcja z wynagrodzenia, ocena wizerunku pracodawcy, poczucie samodzielności w pracy, poczucie więzi z firmą, ocena sposobu organizacji pracy, ocena relacji ze współpracownikami.
Krzysztof Belczyk
Powrót do listy artykułów