WPROWADZENIE
Tematyka równowagi między pracą a życiem prywatnym (work-life balance) cieszy się coraz większym zainteresowaniem specjalistów ds. HR. Od połowy XX wieku prowadzone są badania mające na celu rozpoznanie czynników zaburzających harmonijne relacje między tymi sferami życia jednostki oraz zidentyfikowanie negatywnych konsekwencji rozdźwięku między nimi. W oparciu o wyniki tych analiz projektowane są rozwiązania mające m.in. ułatwić pracownikom godzenie obowiązków rodzinnych i zawodowych.
Chcę zbadać równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym
w mojej firmie
Koncentracja działów HR na problematyce powiązań między pracą a innymi obszarami życia jednostki w dużej mierze spowodowana była postępującymi zmianami w obrazie typowej rodziny, charakterystyce pracowników i cenionych przez nich wartości. Współcześnie najczęściej oboje małżonkowie pracują zawodowo. Zmusza ich to do godzenia kariery z wychowywaniem dzieci czy opieką nad starszymi rodzicami. Ponadto młodsze generacje pracowników (zwłaszcza tzw. pokolenie Y) są w znacznie mniejszym stopniu niż ich starsi koledzy skłonne do poświęcania swojego życia prywatnego dla dobra przedsiębiorstwa. Duże znaczenie ma dla nich możliwość rozwijania swoich zainteresowań oraz realizowania się w innych rolach niż tylko zawodowa. Są oni w każdej chwili gotowi na zmianę miejsca zatrudnienia na takie, które będzie w większym stopniu zapewniało im komfort życia prywatnego.
Taka postawa w dużej mierze jest rezultatem sytuacji panującej na rynku pracy. Coraz większa popularność elastycznych form zatrudnienia nie sprzyja tworzeniu trwałych więzi między firmą a jednostką. Rynek wymusza na pracownikach dużą mobilność i gotowość do zmiany kwalifikacji na takie, na które w danym momencie jest popyt. W rezultacie młode pokolenia cechuje ogromna elastyczność, która umożliwia im wielokrotną zmianę miejsca pracy. Szczególnie atrakcyjne są dla nich te przedsiębiorstwa, które dadzą im możliwość pogodzenia pracy z pozazawodowymi obowiązkami czy zajęciami, a więc dbają o ich work-life balance.
CZYM JEST WORK-LIFE BALANCE?
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat dokonała się stopniowa zmiana w sposobie rozumienia, na czym polega work-life balance. Początkowo równowaga praca – życie była utożsamiana przez badaczy z nieobecnością konfliktu pomiędzy pracą zawodową a wymaganiami życia rodzinnego.
Konflikt praca – rodzina po raz pierwszy został zdefiniowany przez Kahna i współpracowników (1964), którzy stwierdzili, że zachodzi on wówczas, gdy wymagania stawiane przez pracę i przez rodzinę są do pewnego stopnia ze sobą niezgodne. Greenhaus i Beutell (1985) uznali natomiast, że konflikt ten ma miejsce w sytuacji, gdy wymagania nakładane na jednostkę w jednym z tych obszarów wpływają niekorzystnie na jej zdolność do spełnienia wymagań stawianych przez drugi obszar.
Konflikt praca – rodzina ma charakter dwukierunkowy. Z jednej strony możemy mówić o negatywnym wpływie pracy na rodzinę (konflikt praca – rodzina), a z drugiej o niekorzystnym oddziaływaniu rodziny na pracę (konflikt rodzina – praca). Definicje tych odmian konfliktu przedstawili Netemeyer i współpracownicy (1996). Ich zdaniem konflikt praca – rodzina to rodzaj konfliktu ról, który zachodzi wówczas, gdy wymagania i napięcia związane z pracą oddziałują na zdolność pracownika do wywiązywania się z obowiązków rodzinnych. Natomiast konflikt rodzina – praca to konflikt ról, w którym wymagania związane z życiem rodzinnym negatywnie wpływają na zdolność pracownika do wywiązywania się z obowiązków zawodowych. Te dwa rodzaje konfliktów nie wykluczają się wzajemnie, co oznacza, że jednostka może doświadczać ich równocześnie.
Ze względu na źródła wyróżnia się trzy główne odmiany konfliktów praca – rodzina (Greenhaus, Beutell, 1985):
W ciągu ostatniej dekady dostrzeżono, że wzajemne zależności między rodziną i pracą nie sprowadzają się wyłącznie do tego, że pozostają lub nie pozostają one ze sobą w konflikcie. Mając świadomość możliwości negatywnego oddziaływania na siebie tych dwóch obszarów, zaczęto równocześnie zwracać uwagę na ich wzajemne pozytywne relacje. W ten sposób powstała koncepcja mówiąca o wzajemnym wzbogacaniu się pracy zawodowej i życia rodzinnego (work/family enrichment). Wzbogacanie to „stopień, w którym doświadczenia z jednej roli poprawiają jakość życia w drugiej roli” (Greenhaus, Powell, 2006, s. 73). Podobnie jak to ma miejsce w przypadku konfliktu, wzbogacanie rodziny i pracy również jest dwukierunkowe: doświadczenia zawodowe mogą pozytywnie wpływać na jakość życia rodzinnego (wzbogacanie praca – rodzina – work to family enrichment), a doświadczenia rodzinne mogą poprawiać jakość życia w sferze zawodowej (wzbogacanie rodzina – praca – family to work enrichment). Zarówno wzbogacanie pracy przez rodzinę, jak i rodziny przez pracę może przebiegać różnymi drogami. Na przykład życie rodzinne może stać się źródłem pozytywnych emocji, które przeniosą się na funkcjonowanie zawodowe. Inną formą wzbogacania jest sytuacja, gdy praca kształtuje w jednostce umiejętności, wzory zachowań, postawy czy sposoby myślenia, które ułatwiają jej wypełnianie ról rodzinnych. Pracownik może np. nauczyć się w pracy obowiązkowości czy nabyć pewności siebie, a z kolei te cechy pozwalają mu stawać się lepszym partnerem czy rodzicem.
Zdanie sobie sprawy z istnienia pozytywnych relacji między strefą zawodową i rodzinną zmotywowało badaczy to ponownego zastanowienia się nad naturą pojęcia work-life balance. Czy równowaga między pracą a życiem prywatnym to jedynie brak konfliktu między tymi sferami? To pozytywne oddziaływanie na siebie tych sfer? Jakiś rodzaj relacji między konfliktem a wzbogacaniem? Czy oddziaływania pozytywne i negatywne niwelują się nawzajem?
Kolejnym krokiem w rozwoju pojęcia work-life balance było uświadomienie sobie przez ekspertów, że rodzina nie jest jedyną sferą funkcjonowania jednostki, która może wpływać na jej samopoczucie czy wypełnianie obowiązków zawodowych. Działalność społeczna, towarzyska, hobby, wypoczynek, kształcenie – to tylko niektóre z istotnych elementów życia człowieka, które mogą pozostawać w równowadze lub konflikcie z jego pracą. W jednym z ostatnich badań dotyczących tej problematyki (Henion, Ryan, 2013) analizowano, jakie obszary funkcjonowania pozazawodowego jednostek są w największym stopniu „zaburzane” przez ich pracę. Przebadano 5000 absolwentów Michigan State University; 70% z nich znajdowało się w związkach małżeńskich i partnerskich, a około 44% miało więcej niż jedno dziecko. Stwierdzono, że trzy sfery życia pracowników pozostawały w szczególnie silnym konflikcie z ich pracą: zdrowie (w tym ćwiczenia fizyczne i wizyty u lekarza), rodzina oraz wypoczynek (m.in. hobby, uprawianie sportu, czytanie książek, oglądanie telewizji). Rezultaty były podobne zarówno dla pracowników z własnymi rodzinami, jak i bez. Wyniki te mogą być argumentem na poparcie coraz popularniejszej współcześnie tezy, że work-life balance nie ogranicza się jedynie do harmonijnych relacji między pracą a rodziną, ale raczej jest to pewien stan równowagi między funkcjonowaniem zawodowym a życiem prywatnym pracownika w ogóle.
KONSEKWENCJE KONFLIKTU MIĘDZY PRACĄ A ŻYCIEM PRYWATNYM
W wielu różnych badaniach wykazano, że konflikt między pracą a życiem prywatnym niesie szereg negatywnych konsekwencji dla pracownika, jego rodziny i zatrudniającej go organizacji.
NEGATYWNY WPŁYW NA PRACOWNIKA
Zaburzenie równowagi praca – życie może prowadzić do istotnego pogorszenia psychicznego zdrowia pracownika. Stwierdzono, że im wyższe nasilenie konfliktu praca – rodzina, tym wyższy poziom doświadczanego stresu zawodowego oraz większe ryzyko wypalenia (np. Bedeian i in., 1988; Netemeyer, 2004; Noor, 2002; Arye, 1993). Badania wykazały także, że brak równowagi między pracą a życiem prywatnym nasila u jednostek stres życiowy (np. Frone i in., 1997; Parasuraman i in., 1992).
NEGATYWNY WPŁYW NA ORGANIZACJĘ
Wyniki badań sugerują, że konflikt praca – życie może obniżać zaangażowanie zatrudnionych w wykonywaną pracę (Netemeyer i in., 1996) i negatywnie wpływać na czerpaną z niej satysfakcję (Aryee, 1992; Kossek, Ozeki, 1998). Co więcej, doświadczanie takiego konfliktu wiąże się z obniżeniem produktywności i wydajności pracowników (Frone i in., 1997; Aryee, 1992). Stwierdzono istotną zależność między nasileniem konfliktu a zamiarem odejścia z pracy (Netemeyer i in., 1996; Netemeyer i in., 2004).
NEGATYWNY WPŁYW NA RODZINĘ
W analizach dotyczących tej problematyki stwierdzono m.in., że mniejsze natężenie konfliktu wiąże się z wyższą satysfakcją z małżeństwa i życia rodzinnego (Allen i In., 2000) oraz bardziej efektywnym funkcjonowaniem w rodzinie (Frone i in., 1997). Milkie i Peltola (1999) stwierdzili natomiast, że równowaga praca – rodzina wiąże się z większym szczęściem małżeńskim i bardziej sprawiedliwym podziałem obowiązków między żoną i mężem.
CZYNNIKI RYZYKA
Jak wspomniano we wstępie, jeden z głównych obszarów, na którym koncentrują się badania dotyczące work-life balance, to poszukiwanie zmiennych zwiększających ryzyko pojawienia się konfliktu między pracą a innymi sferami życia pracownika. Poniżej opisano najważniejsze grupy czynników, jakie dotąd udało się zidentyfikować (Michel i in., 2011; Zhang, Liu, 2011):
UWAGI KOŃCOWE
Jak wynika z przytoczonych w niniejszym artykule badań, brak równowagi między pracą a życiem prywatnym wiąże się z szeregiem negatywnych konsekwencji. Dotykają one zarówno pracownika, jego bliskich, jak również zatrudniającą go organizację. Na szczęście konsekwencjom tym można zapobiegać. Istnieje szereg rozwiązań, które firma może wprowadzić w celu poprawy work-life balance wśród swoich pracowników (por. artykuł Benefity służące budowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym – nowy sposób motywowania pracownika). Właściwe działania w tym zakresie wymagają diagnozy nasilenia i skali problemu. Niezbędne są do tego kwestionariusze, które pozwalają na rzetelną i trafną ocenę wzajemnych relacji zachodzących między pracą a życiem pracownika. Niestety, większość znanych narzędzi ogranicza się jedynie do analizowania konfliktów między tymi dwiema sferami. Tymczasem pełna analiza wzajemnych relacji między pracą a życiem prywatnym nie może pomijać zagadnienia wzajemnego wzbogacania się życia zawodowego i osobistego. Stąd też szczególnie wartościowe są te narzędzia, które pozwalają na pomiar zarówno pozytywnych, jak i negatywnych oddziaływań zachodzących między pracą a innymi pozazawodowymi obszarami funkcjonowania jednostki.
Profesjonalne narzędzie do badania relacji między pracą a życiem prywatnym zostało opracowane przez Sedlak & Sedlak w 2012 roku. Kwestionariusz jest dostępny na stronie badaniaHR.pl.
Joanna Kłosowska
Bibliografia
Allen, T. D., Herst, D. E. L., Bruck, C. S., Sutton, M. (2000). Consequences associated with work-to-family conflict: A review and agenda for future research. Journal of Occupational Health Psychology, 5, s. 278-308.
Aryee, S. (1992). Antecedents and outcomes of work-family conflict among married professional women: evidence from Sigapore. Human Relations, 45, s. 813-838.
Aryee, S. (1993). Dual-earner couples in Singapore: An examination of work and nonwork sources of their experienced burnout. Human Relations, 46, s. 1441-1467.
Bedeian, A. G., Burke, B. G., Moffett, R. G. (1988). Outcomes of work-family conflict among married male and female professionals. Journal of Management, 14, s. 475-492.
Carlson, D. R., Kacmar, K. M., Wayne, J. H., Grzywacz, J. G. (2006). Measuring the positive side of the work-family interface: Development and validation of a work-family enrichment scale. Journal of Vocational Behavior, 68, s. 131-164.
Frone, M. R., Yardley, J. K., Mrkel, K. S. (1997). Developing and testing an integrative model of the work-family interface. Journal of Vocational Behavior, 50, s. 145-167.
Greenhaus, J. H., Beutell, N. J. (1985). Sources of conflict between work and family roles. Academy of Management Review, 10, s. 76-88.
Greenhaus, J. H., Powell, G. N. (2006). When work and family are allies: A theory of work-family enrichment. Academy of Management Review, 31, s. 72-92.
Henion, A., Ryan, A. M. (2013). Wanted: A life outsider the workplace, dostępny w internecie: http://msutoday.msu.edu/news/2013/wanted-a-life-outside-the-workplace/.
Kahn, R. L., Wolfe, D. M., Quinn, R., Snoek, J. D., Rosenthal, R. A. (1964). Organizational stress: Studies in role conflict and ambiguity. New York: Wiley.
Kossek, E. E., Ozeki, C. (1998). Work-family conflict, policies, and job-life satisfaction relationship: A review and directions of organizational behavior human resources research. Journal of Applied Psychology, 83, s. 139-149.
Michel, J. S., Kotrba, L. M., Mitchelson, J., Clark, M. A., Baltes, B. B. (2011). Antecedents of work-family conflict: A meta-analytic review. Journal of Organizational Behavior, 32, s. 689-725.
Milkie, M. A., Peltola, P. (1999). Playing all the roles: Gender and the work-family balancing act. Journal of Marriage and the Family, 61, s. 476-490.
Netemeyer, R. G., Boles, J. S., McMurrian, R. (1996). Development and validation of work-family conflict and work-family conflict scales. Journal of Applied Psychology, 81, s. 400-410.
Netemeyer, R. G., Brashear-Alejandro, T., Boles, J. S. (2004). A cross-national model of job-related outcomes of work role and family role variables: A retail sales context. Journal of the Academy of Marketing Science, 32, s. 49-60.
Noor, N. M. (2002). Work-family conflict, locus of control, and women’s well-being: tests of alternative pathways. The Journal of Social Psychology, 142, s. 645-653.
Parasuraman, S., Greenhaus, J. H., Granrose, C. S. (1992). Role stressors, social support, and well-being among dual earner couples. Journal of Organizational Behavior, 13, s. 339-356.
Zhang, J., Liu, X. (2011). Antecedents of Work-Family Conflict: Review and Prospect. International Journal of Business and Management, 6, s. 89-103.