Stres zawodowy stanowi bardzo niekorzystny czynnik w pracy. Może nie tylko zniszczyć zdrowie pracownika, lecz również przyczynić się do zmniejszenia poziomu efektywności i produktywności w firmie. Konsekwencje stresu w miejscu zatrudnienia dotyczą w takim samym stopniu pracownika, jak i organizację. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, jak zapobiegać wystąpieniu tego niesprzyjającego elementu w środowisku pracowniczym.
Stres zawodowy pojawia się wówczas, gdy wymagania przełożonego i naciski wywierane na pracownika są większe niż posiadane przez niego umiejętności i wiedza. Pracownik nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom pracodawcy, co rodzi stres i frustrację. Stres może pojawić się w różnych okolicznościach, ale ryzyko jego eskalacji jest największe, gdy pracownik czuje, iż ma nikłe wsparcie ze strony przełożonego i kolegów z pracy, oraz w sytuacji, gdy ma małą kontrolę nad wykonywaną pracą.
W tym rozumieniu zdrowe stanowisko pracy to takie, w którym presja ciążąca na pracowniku jest adekwatna do jego umiejętności, posiadanych zasobów oraz do wsparcia, jakie pracownik otrzymuje od zespołu.
Zgodnie z definicją WHO zdrowie to nie tyle stan braku choroby, co pozytywny stan fizyczny, psychiczny oraz społeczny. W zdrowym środowisku pracy nie tylko nie obserwuje się wpływu niekorzystnych czynników, ale promuje się zdrowie.
Czynniki zwiększające ryzyko stresu zawodowego można pogrupować w kilka kategorii. Poniżej zaprezentowano 8 głównych kategorii czynników stresogennych:
Stres może się przejawiać na kilka sposobów. Można wyróżnić fizjologiczne, emocjonalne, poznawcze i behawioralne reakcje na stresogenne sytuacje w pracy:
Konsekwencje stresu zawodowego dotyczą zarówno samego pracownika, jak i funkcjonowania organizacji. Można wymienić następujące skutki stresu na jednostkę:
Dla samej organizacji skutki wzmożonego stresu wśród pracowników mogą mieć daleko idące negatywne konsekwencje. Najczęściej wymieniane efekty stresu zawodowego dla organizacji to:
Aby móc zapobiegać stresowi zawodowemu bądź zmniejszać jego poziom, trzeba znać charakter i skalę problemu istniejącego w organizacji. Niezbędne do takiego rozpoznania jest stałe monitorowanie sytuacji w firmie poprzez prowadzenie regularnych badań pracowników. Celem badania stresu w pracy jest rozpoznanie, czy problem ten dotyka pracowników. Jeśli tak jest, należy poznać przyczyny tego zjawiska oraz propozycje rozwiązania problemu, które mogą mieć sami dotknięci problemem pracownicy. Dobrze jest, gdy badanie stresu w pracy prowadzą firmy zewnętrzne. Pracownicy mogą wówczas swobodnie wyrażać opinie na temat funkcjonowania organizacji.
Przykładowe obszary eksploracji problemu stresu zawodowego:
Firmy powinny wprowadzać działania prewencyjne, zmniejszające ryzyko pojawienia się stresu zawodowego wśród pracowników. W tym celu zwraca się uwagę na następujące elementy:
Instytut Badań Społecznych w Austrii na zlecenie austriackiej Izby Pracy wykonał badanie ilościowe poświęcone zdrowiu pracowników w kontekście wykonywanej pracy. W ramach badania przeprowadzano około tysiąca kwartalnych wywiadów osobistych z pracownikami w wieku 16 lat i więcej. Wyniki zaprezentowane w najnowszym raporcie dotyczą ośmiu fal badania przeprowadzanych kwartalnie w latach 2011 i 2012. Przebadano wówczas 8 954 respondentów.
W badaniu skoncentrowano się na subiektywnej ocenie własnego stanu zdrowia, ze szczególnym naciskiem na odkrycie problemów zdrowotnych mających swe źródło w pracy zawodowej. Bazując na definicji zdrowia przyjętej przez Światową Organizację Zdrowia, w badaniu skoncentrowano na się na trzech zagadnieniach:
Jednym z najbardziej złożonych indeksów jest indeks psychicznego stresu, który opiera się na ponad 20 pytaniach. Zgodnie z tym wskaźnikiem 29% pracowników cierpi na tego rodzaju stres w wysokim stopniu, zaś 10% w bardzo wysokim stopniu. Co ciekawe, pracownicy fizyczni (39%) cierpią z powodu stresu w większym stopniu niż pracownicy usług publicznych (27%) i pracownicy umysłowi (27%).
Koncentrując się na konkretnych zawodach, można zauważyć, iż pracownicy budowlani w największym stopniu odczuwają w pracy stres psychiczny (41% wskazało, że w stopniu wysokim lub bardzo wysokim odczuwa tego rodzaju stres). Na kolejnych miejscach plasują się pracownicy fabryk (39%), kasjerzy (38%), hydraulicy (36%), personel sprzątający (34%). Na ostatniej pozycji znaleźli się kierownicy działów – 33% z nich cierpi na psychiczny stres. Wyniki te wskazują, że stres w pracy nie jest zarezerwowany wyłącznie dla osób piastujących kierownicze stanowiska, jak to się zwykło przedstawiać w dyskursie publicznym.
Każdy pracodawca musi sobie zdawać sprawę zarówno z istnienia wielu czynników wywołujących stres w pracy, jak i z negatywnych konsekwencji wytworzenia się stresogennego środowiska pracy. Absencja, rotacja pracowników, niska efektywność i produktywność pracy, małe zyski, skargi klientów, choroby zawodowe – to tylko niektóre zagrożenia czyhające na pracodawców. Koszty stresogennej atmosfery w miejscu zatrudnienia mogą znacznie przerosnąć potencjalne koszty profilaktyki i dobrego zarządzania organizacją.
Jak sprawdzić, czy w przedsiębiorstwie istnieje problem ze stresem? Warto w tym celu poznać opinię pracowników, prowadzić z nimi rozmowy lub przeprowadzić ogólne badanie. Pomoże to ocenić, czy problem dotyczy danej organizacji. Najważniejsze, aby nie ignorować jakichkolwiek oznak stresu i rozwiązać problemy istniejące w przedsiębiorstwie, zanim przyniosą niepożądane skutki.